Archives

Protected: Foto-foto Arkib Negara Malaysia

This content is password protected. To view it please enter your password below:

Advertisements
This entry was posted on September 16, 2012, in Gambar lama. Enter your password to view comments.

Kiwi mampu cegah penyakit nyanyuk

Walaupun mungkin ramai yang tidak menggemari buah kiwi kerana rasanya yang agak masam, namun tahniah kepada mereka yang sememangnya menggemari buah kiwi.

Kiwi adalah sejenis buah beri dengan kelompok kultivar dari kayu pohon anggur Actinidia deliciosa dan hibrida dari spesies pada famili Actinidia. Actinidia asli berasal dari Shaanxi, Cina.

Buah kiwi yang normal berbentuk oval, kira-kira sebesar telur ayam (5–8 cm / 2–3 in dan diameter 4.5–5.5 cm / 1¾–2 ). Buah ini kaya serat, kulit berwarna hijau-kecokelatan dan daging buah berwarna hijau terang atau keemasan dengan biji kecil, hitam, dan bisa dimakan. Tekstur buah ini sangat halus dan rasanya yang unik, saat ini buah kiwi sudah ditanam di berbagai negara.

Buah ini awalnya bernama Gosberi Cina, buah ini dinamai kembali dengan untuk tujuan pemasaran pada tahun 1950-an, menjadi melonette, kemudian kiwi. Nama buah ini berasal dari kiwi iaitu sejenis burung yang tidak boleh terbang.

Buah Kiwi bukan sahaja sedap (bagi mereka yang menggemari) malahan mempunyai pelbagai khasiat tersembunyi khasnya kepada mereka yang menghidap penyakit Parkinson dan Alzheimer.

Buah kiwi merupakan buah yang kaya dengan vitamin dan dapat membantu mendapatkan tubuh yang sihat.

Vitamin C
Vitamin C merupakan agen anti oksida yang dapat melindungi dari terdedah kepada ancaman radikal penyakit seperti barah dan sakit jantung. Selain itu, khasiat yang terdapat di dalam buah kiwi ialah dapat mencegah daripada penyakit Parkinson dan Alzheimer.

Mata sihat
Bukan sahaja lobak merah yang bermanfaat untuk kesihatan mata. Buah kiwi juga dapat membantu mendapatkan mata yang sihat kerana ia mengandungi Lutein dan Vitamin A. Lutein dapat membantu mata dalam penyerapan cahaya biru yang merosakkan mata, dan dapat mencegah degenerasi makula iaitu penyakit yang boleh menyebabkan kebutaan kepada golongan dewasa dan mereka yang berumur 55 tahun ke atas.

Penghadaman protein
Buah kiwi dapat membantu dalam penghadaman protein tubuh. Anda perlu tahu bahawa penghadaman protein yang tidak baik boleh menyebabkan pengeluaran toksin dalam badan dan boleh menyebabkan masalah seperti pertambahan berat badan, masalah badan berbau, dan juga nafas berbau.

Sumber: Yahoo! dan wikipedia.

Wang Kertas Baharu: Suatu Pembaziran

Bukan asyik nak komen je apa yang kerajaan buat. Banyak juga yang baik. Tapi yang satu ni aku tak berkenan, takde kepentingan pun nak tukar duit. Asal gabenor baru je tukar duit, asal baru je tukar. Apa masalah yang lama? Kerana nak nama? Nak nampak signature sendiri atas duit? Sudah-sudahlah tu memikirkan pasal dunia.

Banyak masalah lain kat Malaysia ni yang patut diberi keutamaan. Banyak lagi sekolah yang masih daif di Malaysia Timur sana. Masiah ada penduduk belum berjalan raya, nak pergi sekolah pun naik bot. Masih ada belum terima air bersih. Kenapa nak membazirkan wang negara membuat sesuatu yang tiada manfaatnya, semata-mata kerana nama.

Untuk tukar bukan sedikit perbelanjaannya, dari kos merekabentuk, mencetak, membuat plat, dan lain-lain kos pengurusan, jutaan ringgit dihabiskan begitu sahaja. Ia juga menyusahkan beberapa perniagaan apabila saiz wang syiling tidak lagi sama dengan saiz lama, akibatnya mesin yang menerima wang syiling kena ditukar pula. Harap kerajaan lebih prihatin kepada rakyat daripada membuat perkara-perkara sebegini lagi. Rakyatkan diberi keutamaan….